30 دسامبر 2022- بر اساس مطالعه جدیدی که در ObesityWeek، نشست سالانه انجمن چاقی ارائه گردید، یک برنامه مدیریت وزن آنلاین طراحی شده برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2، منجر به کاهش وزن و همچنین بهبود کنترل قند خون شد.

تحقیقات قبلی نشان داده است که در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 و اضافه وزن یا چاقی، کاهش وزن بدن می تواند منجر به بهبود قند خون شود. به نظر می رسد که این مورد بدون توجه به اینکه کاهش وزن دقیقا چگونه رخ می دهد، صادق است. مطالعات نشان داده اند که بهبودی از دیابت نوع 2 – دستیابی به سطح طبیعی قند خون بدون مصرف هیچ گونه داروی کاهش دهنده ی قند خون - با میزان وزنی که افراد پس از جراحی چاقی از دست می دهند، مرتبط است. در عین حال، رژیم های غذایی کم کالری و جایگزین های وعده های غذایی برای کاهش وزن و بهبود دیابت موثر هستند. مطالعات همچنین نشان داده اند که پیروی از یک رژیم وگان کم کربوهیدرات منجر به کاهش وزن و بهبود کنترل قند خون در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 می شود. نشان داده شده است که حتی برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2 که وزن بدن طبیعی دارند یا فقط کمی اضافه وزن دارند، کاهش وزن شانس بهبودی از دیابت را افزایش می دهد.

در این مطالعه، 136 بزرگسال مبتلا به دیابت نوع 2 در یک برنامه مدیریت وزن آنلاین WW شرکت کردند که برای افراد مبتلا به دیابت طراحی شده بود. این برنامه پیش از اینWeightWatchers  نامیده می شد. میانگین سنی شرکت کنندگان 56.8 سال و 80 درصد آن زن بودند. همه شرکت ‌کنندگان شاخص توده بدنی(BMI) بین ۲۷ تا ۵۰ داشتند، از اضافه وزن تا چاقی شدید. سطحA1c (معیار کنترل طولانی مدت گلوکز خون) اکثر شرکت کنندگان(62درصد) در ابتدای مطالعه بین 7٪ تا 8٪ داشتند، در حالی که 38٪ از شرکت کنندگان سطح A1c بین 8٪ تا 11٪ داشتند. سطح A1c زیر 7 درصد به طور گسترده به عنوان یک هدف برای افراد مبتلا به دیابت توصیه می شود، بنابراین همه شرکت کنندگان در هنگام رسیدن به این معیار، فضایی برای بهبود داشتند. برنامه آنلاین به مدت 24 هفته به طول انجامید و 83 درصد از شرکت کنندگان آن را تکمیل کردند.

برنامه آنلاین WW و کاهش  A1c

در ابتدای مطالعه، شرکت ‌کنندگانی که سطح A1c، 8 درصد یا پایین‌تری داشتند، میانگین BMI کمی پایین‌تر داشتند - 36.6 در مقایسه با 37.4 برای شرکت‌کنندگان با سطح A1c بالای 8 درصد. پس از 12 هفته دنبال کردن برنامه یWW، شرکت‌کنندگانی که با سطح A1c، 8 درصد یا پایین‌تر شروع کردند، میانگین کاهش 0.3 درصدی A1c را مشاهده کردند، در حالی که شرکت‌کنندگانی که با سطح A1c بالای 8 درصد شروع کردند، به طور متوسط کاهش 1.1 درصدی   A1cرا تجربه کردند. پس از 24 هفته دنبال کردن این برنامه، شرکت‌کنندگانی که با سطح A1c، 8 درصد یا پایین‌تر شروع کردند، از ابتدای مطالعه به طور متوسط 0.4 کاهش را تجربه کردند، در حالی که شرکت‌کنندگانی که با سطح A1c بالای 8 درصد شروع کردند، میانگین افت 1.4 درصدی را تجربه نمودند.

هر دو گروه از شرکت کنندگان - کسانی که با سطح  A1c، 8 درصد یا پایین تر شروع کردند، و کسانی که با سطح A1c بالاتر شروع کردند - کاهش وزن را نیز تجربه کردند. پس از 12 هفته در گروه A1c پایین ، میانگین کاهش وزن 4.0 درصد وزن اولیه ی بدن و در گروه A1c بالاتر، 3.7 درصد بود. پس از 24 هفته، میانگین کاهش وزن در گروهA1c پایین 5.1٪ و در گروه A1c بالاتر 5.0٪ بود.

محققان خاطرنشان کردند که این نتایج چشمگیر هستند، زیرا بر اساس یک برنامه مداخله در سبک زندگی آنلاین است که موانع کمتری برای مشارکت نسبت به برنامه‌های مداخله سبک زندگی سنتی دارد - که معمولاً بسیار گران‌تر و زمان‌برتر هستند، با استفاده از جلسات حضوری با کارشناسان تغذیه و سایر متخصصان سلامت و تناسب اندام.

محققان گفتند که گام منطقی بعدی این است که اثربخشی جفت کردن برنامه WW را با مداخله دیگری مانند درمان دارویی، بر بهبود بیشترA1c  با استفاده از دستگاه نظارت مداوم بر قند خون(CGM)  به منظور بررسی جزئیات بیشتری از الگوهای گلوکز، بررسی کنیم.

منبع:

https://www.diabetesselfmanagement.com/news-research/2022/12/30/online-weight-management-program-leads-to-glucose-improvement-in-type-2-diabetes/